Jak zkrotit chaos v hlavě aneb Když se myšlenky hrnou

Nevíš, kam dřív skočit, tlačí tě čas, ale najednou tě nic nebaví a nevíš kudy kam? Tolik toho musíš ještě dnes stihnout. A co že jsi to vlastně ještě chtěla? Myšlenky skáčou jedna přes druhou, do toho různé nápady, ale i pochybnosti a myšlenky se začnou obracet v ty negativní a máš opravdu pocit, že ti praskne hlava? BUM! Tak tohle ne, ale co se s tím dá dělat? Článek od Veru nám radí, jak naslouchat svému tělu, zrelaxovat a zregenerovat. Co však s hlavou? Jak ji nechat odpočinout? A co když se chci jít konečně vyspat, ale myšlenky mi to nedovolí? Dneska si uděláme takovou terapii. Uklidíme si v hlavě!

Ono, zvlášť v této hektické době, kdy musíme stíhat tolik věcí najednou a vše je zrychlené, si člověk málokdy najde čas se zastavit. Rozmyslet si, co a jak dál. Občas jedeme jako roboti, na autopilota a nevnímáme, co je kolem nás. Dál jsme v tom neskutečném tempu, dokud nejsme vyčerpaní. Fyzicky i psychicky. Vypnout hlavu a trochu se uvolnit. Není to tak jednoduché a přesto je to třeba. Uděláme to ve třech krocích. Nejdříve si hlavu pořádně vyčistíme:

Krok 1: Vyčistit si hlavu

Když máš kolem sebe chaos, máš ho i v hlavě. Má to vliv na tvou náladu i psychickou pohodu, ale když si v tom uděláš pořádek, vše je najednou jiné. Znáš ten pocit, když si vytřídíš skříň s oblečením? Kolik starých kousků se zbavíš a dáš prostor novým? Jak se ti najednou líp dýchá, když je všechno krásně srovnané přesně tak, jak ti to vyhovuje… Víš, kde co najdeš. A co třeba kuchyň – uklizená lednice, srovnané věci ve špajzu a uklizené šuplíky? A to si ještě představ, jak máš krásně uklizený celý byt! Jako nový! To je nádherný pocit, viď? A teď si tohle samé představ v hlavě. Srovnané utříděné myšlenky. Když něco potřebuješ, víš, kde to najdeš. Cítíš se volná a svobodná. Uklizeno a jasně víš, že teď máš klid a můžeš se věnovat jiným věcem. Ano, takhle to funguje i s hlavou. Stejně jako byt, který je potřeba čas od času znovu uklidit, funguje stejně naše hlava. Ten byt přeci taky neuklidíš jen jednou, že?

Ukliďme si nepořádek všude kolem nás. Hlava pak bude také mnohem čistší a uvolněná.

Úklid v mobilu nebo počítači je také velmi prospěšný. Promazat staré fotky a roztřídit si složky. Vymazat, co nepotřebujeme. Dělej to alespoň jednou týdně a nezabere ti to tolik času. Možná budeš i překvapená, co všem tam nejdeš. Pokud například využíváš telefon nebo notebook k práci, je určitě na místě udržovat v něm pořádek a tím máš samozřejmě i čistší hlavu. Víš přesně, kde co máš a nemusíš myslet na zbytečnosti. Organizace věcí je velmi důležitá i pro tvou hlavu.

Pryč se starými věcmi!! Minulost nás brzdí.

Jak jsem psala: vyházej staré věci a to nejen ze skříně. Ale i z bytu. Vše co nepotřebuješ, nebo tě brzdí v minulosti, dej to prostě pryč. Prodej, zužitkuj, vyhoď. Neshromažďuj věci z minulosti, jinak se jí nikdy nezbavíš. Budeš se v těch věcech akorát pořád přehrabovat a vzpomínat. Říkat si „co by kdyby“ a to opravdu ničemu nepomůže. A vím, o čem mluvím. Nedá se žít v tom, co bylo. Žij teď a těš se na to, co přijde. Uvidíš, jak z tebe spadne obrovský tíživý pocit. Odhodíš to jako stokilovou kouli, kterou máš přivázanou k noze. A zase můžeš volně chodit a běhat. Není to super?

Aktivita

Co se věnovat chvíli něčemu jinému, ideálně fyzické aktivitě? Pokud máš hlavu zaplněnou starostmi, není nic lepšího, než se od nich na chvilku odpoutat. A to neuděláš sezením u telky, nebo když se budeš hroutit, co vše se může stát. Jdi se projít, proběhnout na kolo, zacvič si, nebo si zahraj nějaký sport. Cokoliv! Při sportu se ti navíc vyplavují endorfiny a tak to uvidíš všechno úplně jinak a možná i najdeš řešení tvého problému nebo situace mnohem snáz. A navíc se budeš krásně cítit a suprově vypadat a to vše se počítá, že?

Na psychickou frustraci nejlépe pomáhá fyzická aktivita. Vše můžeš pak vidět úplně jiným pohledem.

Jít se opít?

Tak někomu možná zabírá, ale co ten druhý den? Uvědomuješ si, jak špatně ti bude, bolest hlavy, žaludek na vodě a ty výčitky? Tímto směrem bych se raději nedávala. Sklenka vína jednou za čas určitě neuškodí, ale vypít celou flašku? Popřemýšlej, zda to není jen dočasné řešení, které kolikrát všechno jen umocní a zhorší. Stojí ti to za to? Určitě jsou lepší varianty. 🙂

STOPka

Na chvilku se zastav, dej si pauzu. Podívej se například z okna někam do dáli. Co tam vidíš? Kopce a stromy a představuješ si, jak na nich pobíhají zvířata a stromy se naklání pod náporem větru. Cítíš ten čerstvý vzduch a vůni přírody. Ten klid.  Nebo možná vidíš ze svého okna domy a město? Představuješ si, jak zrovna v tom domě žije nějaké rodina, která právě hraje nějakou hru. Možná vidíš, jak máma vaří, zatímco táta pobíhá s dětmi po bytě a hrají si na indiány. Možná však vidíš tu paní, co šije šaty. Pána, který pracuje na počítači nebo partu mladých lidí, kteří se baví, tančí a smějí se.

Cítíš, jak se ten čas kolem tebe zpomalil? Jsi v jiné realitě. Všechno ostatní zmizelo. Dokázala jsi svou mysl dostat úplně někam jinam než tam, kde právě jsi. Najednou nic není problém, na všechno je času dost. Ale on ten čas plyne pořád stejně, jen my to nevnímáme. Úplně jsme se od myšlenek odpoutali. Je ti líp?

Co si popovídat?

Zajdi s kamarádkou na kafe. Dlouho jste se neviděly a proberete spoustu zajímavých a právě i nezajímavých věcí. Běžných věcí, které opět tvou pozornost odpoutají a vyčistíš si hlavu. Třeba bude ale i prostor, abys ty věci s kamarádkou probrala a uslyšíš i jiný pohled a zjistíš, že se třeba trápíš úplně zbytečně. Promluv si s někým blízkým. Zavolej někomu z rodiny, jak se zrovna má, co dělá a že na něj myslíš. Uvidíš, že se neuleví jen tobě, ale zároveň uděláš radost někomu dalšímu.

 

Možností je ovšem mnohem víc. Přečíst si nějakou zajímavou knížku, vařit, dívat se na film, dělat si manikúru. Každý “vypne” u něčeho jiného. Najdi si to svoje. Aby ten pořádek v hlavě fungoval, nemůžeme jen všechno vymazat a nechat to být. Je třeba být aktivní a splnit všechny 3 kroky: 

Krok 2: Roztřídit a plánovat

Sepiš si ty důležité věci na papír, do mobilu nebo počítače. Ať už ti vyhovují to-do listy, nebo jiné věci, určitě je důležité si to napsat. Potom se ty myšlenky totiž zhmotňují a je snadnější se v nich orientovat, naplánovat je a vnímat. Jsou skutečné. Potom z nich vyber ty důležité, které se musí vyřídit, co nejdříve. Priority! Pak vezmi do ruky kalendář, plánovač, cokoliv a plánuj! Ano, naplánuj si všechny ty věci a ideálně si to rozvrhni do více dní a každý den zahrň jednu tu prioritu. Ano, opravdu prioritu jen jednu, ať jí 100% uděláš a neodkládáš na jiný den. A hlavně to UDĚLEJ! To je nejdůležitější bod. Nejhorší je si vše naplánovat a pak to nesplnit! Zkus to takhle pár dní a uvidíš, jak se ti uleví. Za nějakou dobu ti to bude připadat normální. Uděláš si z toho zvyk.

Ujasni si priority a plánuj. Nejdůležitější a zásadní je však danou věc splnit!

Krok 3: Ujasnit si, čeho chceme dosáhnout

Mít cíl je důležité. Někam směřovat a vědět, za čím si jdeš. Ujasni si proto, co chceš a jak toho dosáhnout. Pečlivě zvaž a sepiš všechny kroky a dej si dohromady, jak je budeš plnit. Může se to zdát náročné, ale věř mi, že až k tomu sedneš a trochu se nad tím zamyslíš, půjde to samo. Najdi si pro to vhodnou dobu a klid, ať tě nic neruší a nerozptyluje. Soustřeď se na to a každý týden nebo měsíc si udělejte takový přehled. Vše, co jsi splnila, ale co se ti nepovedlo. Zamysli se, proč to nevyšlo a příště to zkus udělat líp. Rozhodně si to nevyčítej a nenadávej si za to. Každý se něco učíme. Časem se to zautomatizuje a půjde to samo. Uvědom si také, že někdy i ta cesta je cíl.

Ujasni si cíl a jdi si za ním. A když selžeš, nevadí. Dál zkoušej a pouč se ze svých chyb. Každý je děláme.

Teď už nezbývá, než ti popřát hodně štěstí s úklidem a organizováním. Pokud terapii vyzkoušíš, dej nám určitě vědět. V případě, že by cokoliv nebylo jasné, nebo jsi chtěla poradit konkrétněji, použij klidně kontaktní formulář.

A  co zabírá tobě? Můžeš se s námi podělit o své zkušenosti do komentáře!

Komentáře